AVG en klachtenregeling

Verklaring in verband met de verordening AVG

Vanaf 25 mei 2018 is de algemene verordening gegevensbescherming (afgekort AVG) van kracht.
De AVG geeft richtlijnen voor de verwerking van persoonsgegevens, de controle daarop en de beveiliging van de vastgelegde gegevens.

EHBO-vereniging Vessem, Knegsel en Wintelre (hierna te noemen EHBO-vereniging) legt alleen de normale persoonsgegevens vast, zijnde de NAW-gegevens, telefoonnummers en e-mailadres. Deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor het bestuur en enkele vrijwilligers in verband met de verzending van o.a. onze (e-)mailings en evenementencoördinatie. Door vastlegging van deze gegevens kan de EHBO-vereniging haar doelstelling realiseren. Hierdoor is communicatie op diverse niveaus en middels verschillende media mogelijk. Verder wordt per lid ook het diplomanummer vastgelegd, de competenties en het aantal verleende hulpverleningen.

Om gebruik te maken van deze gegevens heeft de EHBO-vereniging uw toestemming nodig. Uw toestemming betekent dus dat uw gegevens alleen binnen de doelstelling van de EHBO-vereniging mogen worden gebruikt. Middels deze toestemming kunt u ook akkoord geven dat door u ingebracht foto- en filmmateriaal door de EHBO-vereniging mag worden gebruikt.
De gegevens mogen dus door niemand buiten de EHBO-vereniging worden gebruikt. Is dit om welke reden dan ook noodzakelijk, dan zal van alle betrokkenen een aparte persoonlijke toestemming worden gevraagd. U bent ten alle tijde in de gelegenheid om uw akkoord hieromtrent in te trekken.

Uw vastgelegde gegevens zijn door u in te zien, aan te passen en te verwijderen.

Voor het gehele AVG-reglement klik hier.


Klachtenregeling

Klachten en meldingen
EHBO-vereniging Vessem c.a. zet zich in om hulp te verlenen op een integere, open en zorgvuldige manier. Toch kan het voorkomen dat een contact moment anders verloopt dan verwacht, of dat er twijfel ontstaat over de wijze van handelen. Daarom hebben wij een klachtenregeling opgesteld, waarin staat beschreven hoe wij omgaan met klachten of meldingen van mogelijk niet-integer gedrag.

Eerst samen in gesprek
Bij een signaal van onvrede nemen we altijd eerst contact op met de betrokkenen om samen tot een oplossing te komen. Lukt dit niet, dan kan de situatie worden opgepakt als formele klacht. De behandeling daarvan gebeurt zorgvuldig, respectvol en met oog voor alle partijen: degene die de klacht indient, de vereniging en haar leden.

Uitingen van ongenoegen, feedback en klachten helpen ons om onze EHBO-organisatie en -dienstverlening continu te verbeteren.

Voor wie is de klachtenregeling?
De regeling geldt voor zowel interne als externe klachten. Denk hierbij aan klachten van:

  • EHBO-leden
  • Hulpvragers (slachtoffers)
  • Aanvragende verenigingen
  • Andere derden

De regeling richt zich uitsluitend op:

  1. Klachten van een lid, aanvragende vereniging of een andere over een bestuurslid van de EHBO-vereniging.
  2. Zorgklachten van een hulpvrager over de verleende eerste hulp door een EHBO-lid van de EHBO-vereniging.

Hoe dien je een klacht in?
Een klacht kan schriftelijk worden ingediend (per e-mail of per brief) bij de secretaris of voorzitter van het bestuur. Vermeld daarbij altijd:

  • Naam
  • Adres
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Een duidelijke beschrijving van het voorval

Wanneer de klacht onvoldoende informatie bevat, wordt de indiener gevraagd om nadere toelichting.

Elke klacht wordt vooraf beoordeeld op redelijkheid, betrouwbaarheid, concreetheid en onderzoeksmogelijkheden.

Volledige klachtenregeling opvragen   
Wil je de volledige klachtenregeling ontvangen? Stuur dan een e-mail naar secretaris@ehbovessem.nl.